Gebyrer for husholdninger
Hvad dækker grundgebyret?
• Administration – dækker omkostninger til administrative opgaver på affaldsområdet, herunder til- og afmeldinger til dagrenovationsafhentning, udarbejdelse af affaldsplan og regulativer, administration af eksisterende ordninger samt igangsættelse af nye tiltag.
• Glas, papir, pap, plast og metal og farligt affald – dækker indsamling af glas, papir, pap, plast og metal i kuber og i beholdere opstillet ved husstande og på offentligt areal, samt indsamling af farligt affald via Miljøboksordningen.
• Storskrald – dækker indsamling af storskrald (fire gange om året) for alle private husstande, sommerhuse, kollegier og kolonihaver.
• Haveaffald og flisning - dækker indsamling af haveaffald og flisning (to gange om året) for alle private husstande, sommerhuse, kollegier og kolonihaver.
• Genbrugsstation – dækker omkostninger til drift og vedligeholdelse af Genbrugsstationen, herunder transport og behandling af affald.
Hvem er omfattet af grundgebyret?
Alle husstande registreret i BBR (Bygnings- og Boligregistret) er omfattet af gebyret. Gebyret er fordelt forskelligt afhængig af boligtype.
Hvornår bliver jeg opkrævet?
Vi sender opkrævninger af affaldsgebyrer ud én gang om året. Det sker i februar. I 2020 var affaldsgebyrerne dog først forfalden til betaling i primo april.