Spørgsmål og svar om affald

Vi har samlet en liste til dig med ofte stillede spørgsmål om affald. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.

Tømning

Hvornår får jeg tømt mit affald?

På Mit affald og i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store) kan du se, hvornår vi kommer og tømmer dine affaldsbeholdere.

Her kan du også tilmelde dig afhentning af Storskrald, Haveaffald, Farligt affald (miljøboks) og flisning.

Hvor ofte tømmes mine beholdere?

Dine beholdere tømmes med faste frekvenser:

  • Restaffald/Madaffald hver 2. uge
  • Plast/Mad-og drikkekartoner hver 4. uge
  • Pap hver 4. uge
  • Papir/Metal hver 8. uge
  • Tekstilaffald, Farligt affald og Storskrald afhentes fire gange om året. Husk tilmelding til dette på Mit affald og i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store)

Hvorfor har jeg ikke fået tømt min affaldsbeholder?

Der kan være en række forskellige årsager til, at vores renovationsmedarbejdere ikke har afhentet dit affald.
Det kan være:

  • Hvis beholderen vender forkert og ikke står med håndtaget ud mod vejen
  • Hvis affaldet er fejlsorteret
  • Hvis din beholder er overfyldt
  • Hvis adgangsvejen til beholderen er blokeret
  • Hvis din adgangsvej ikke opfylder kravene til en korrekt adgangsvej
  • Hvis din affaldsbeholder ikke er blevet tømt på den normale tømningsdag, kan du selv indberette det på Mit affald. Du skal senest indberette den manglende tømning én dag efter din ordinære tømmedag.

Læs mere om kravene til adgangsvejen her.

    Kan jeg bestille en ekstra tømning?

    Du kan bestille en ekstratømning mod betaling. Se priser på ekstratømning her.

    Får jeg tømt affald på helligdage?

    Din renovationsmedarbejder holder fri d. 25. december og 1. januar.  Beholdere til Madaffald/Restaffald og Papir tømmes dog i løbet af ugen efter, men muligvis forskudt i forhold til den normale tømmedag.

    Eventuelle porte og lignende skal være ulåste og affaldsbeholderen sat ud, hvis adgangsforholdene kræver dette.
    Skulle dette ikke være opfyldt, vil der blive tømt ved næste ordinære tømmedag.

    Aflåsning af kuber i forbindelse med nytår
    Aflåsning foretages tidligst den 29. december og senest 31. december kl. 14.00. Åbning foretages senest den 3. januar eller førstkommende hverdag kl. 14.00.

    Tømmes min affaldsbeholdere oftere om sommeren?

    Vi tømmer med den normale frekvens året rundt.
    Hvis du I løbet af sommeren har behov for yderligere tømning af din madbeholder, kan du tilmelde dig sommertømning i juni, juli og august måned. 

    Læs mere om tømning om sommeren.

    Bliver mit affald tømt, når der ligger sne?

    Vi tømmer som udgangspunkt normalt, selvom der ligger sne. Dog kan sne, frost og is gøre det vanskeligt for renovationsmedarbejderen at udføre sit arbejde, og det må forventes, at din beholder bliver tømt senere, end den plejer. Det er dit ansvar at sikre, at vejen til dine beholdere er tilgængelig, og at der ikke ligger sne og is.

    Det er op til renovationsmedarbejderen at vurdere, om det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at indsamle affald.

    Læs mere om tømning om vinteren.

    Beholdere

    Kan jeg få en større beholder til Restaffald?

    Nogle husstande har brug for ekstra plads til Restaffaldet. Det kan f.eks. være en børnefamilie med et stort forbrug af bleer eller andre gode grunde.

    Har du brug for en ekstra beholder til Restaffald, er du velkommen til at sende os en mail på affald@hfors.dk, så vi kan finde en løsning.

    Se pris her.

    Hvordan får jeg affaldsbeholdere?

    Hvis din ejendom endnu ikke er tilmeldt affaldsordningen, skal du kontakte os på affald@hfors.dk, så vi kan hjælpe. 

    Min beholder er gået i stykker. Hvad gør jeg?

    Hvis din affaldsbeholder er gået i stykker, kan du nemt og hurtigt bestille en ny. Kontakt os på affald@hfors.dk - så sørger vi for, at du kan få en ny affaldsbeholder. 

    Kommer der nogen og rengør mine beholdere?

    Nej, det er ejer/udlejer selv, der står for rengøringen af affaldsbeholderne.

    Hvor meget fylder mine beholdere?

    Bor du i parcelhus eller rækkehus med standardbeholdere, har beholderne følgende mål:

    • Højde: 110 cm
    • Bredde: 60 cm
    • Dybde: 75 cm

    Hvor meget plads er der i de to-delte beholdere?

    • Beholderen til Mad- og Restaffald er delt i forholdet 40/60.
    • Beholderen til Metal og Papir er delt i forholdet 40/60.

    Skal jeg vaske affaldet, inden jeg putter det i beholderen?

    Nej, det er ikke nødvendigt at vaske affaldet, inden du putter det i beholderen.

    Mad- og drikkekartoner, Glas, Metal og Plast skal være tømt for indhold, og der må ikke være madrester i/på, men det behøver ikke være skyllet.
    Dog skal kartoner, der har indeholdt yoghurt eller ymer, skylles af for rester.


    Tekstilaffald må ikke være vådt eller fugtigt, da det kan risikerer at mugne.
    Pap og Papir skal være rent og tørt, når det kommes i beholderen.

    Hvorfor har jeg ingen beholder til glas?

    Glas indsamles ikke hjemme på din adresse, men i de offentlige kuber, der er opstillet rundt om i kommunen ved indkøbscentre, centrale steder og større boligbebyggelser
    Du kan også aflevere glas på genbrugsstationen.

    Læs mere om glas og find et kort over kuber.

    Genbrugsstation

    Hvor ligger genbrugsstationen?

    Vores genbrugsstation ligger på Solrødgårds Alle 2, 3400 Hillerød. Her kan du komme forbi med dit affald alle dage mellem 09.00 og 17.00. Du kan læse mere om den på siden for genbrugsstationen

    Kan jeg komme ind på genbrugsstationen uden for åbningstid?

    Du kan tilmelde dig ordningen ubemandet genbrugsstation og komme af med dit affald uden for den bemandende åbningstid. Ordningen er gratis, men kræver tilmelding.
    Ubemandet genbrugsstation gælder alle ugens dage kl. 06.00-09.00 og kl. 17.00-20.00.

    Vær opmærksom på, at det er ikke alt affald, du kan komme af med i den ubemandede åbningstid. Læs mere om det på siden her og se, hvordan du melder dig til.

    Læs mere og tilmeld dig her

    Afhentning af Storskrald, Tekstilaffald og Miljøboks

    Afhentning af Storskrald?

    Dit storskrald bliver afhentet i fastlagte uger - tilmelding til Storskrald skal ske senest mandag i ugen før afhentningsdatoen. Det gælder både hos private husstande, etageboliger, rækkehuser, sommerhuse og kolonihaver.

    Du tilmelder dig afhentning af Storskrald på Mit affald eller i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store)

    Læs mere om sortering af Storskrald.

    Afhentning af Farligt affald/miljøboks

    Farligt affald afhentes i forbindelse med, at vi også indsamler Storskrald.
    Når miljøboksen er fuld, skal du huske tilmelding, hvis du ønsker at få boksen hentet.
    Tilmelding skal ske senest mandag i ugen før afhentningsdatoen.
    Stil din miljøboks ud på afhentningsdagen. Vi tager den gamle med og stiller en ny.

    Se afhentningsdatoer og tilmelde dig afhentning af miljøboks på Mit affald.

    Afhentning af Tekstilaffald

    Tekstilaffald bliver hentet som Storskrald. 
    Tilmelding til Storskrald skal ske senest mandag i ugen før afhentningsdatoen.

    Sæt din pose med Tekstilaffald ud til afhentning på dagen – så tager vi den med, når vi kommer forbi.

    Se afhentningsdatoer og tilmeld dig afhentning af Storskrald/Tekstilaffald på Mit affald.

    Poser til Tekstilaffald

    Får du afhentet Tekstilaffald hjemme på din adresse, skal du bruge Hillerød Forsynings poser til Tekstilaffald.
    Mangler du poser til Tekstilaffald, kan de afhentes gratis på Hillerød Forsynings genbrugsstation. Du kan også altid aflevere dit Tekstilaffald på genbrugsstationen. Her behøver du ikke bruge poserne til Tekstilaffald, så længe tøjet afleveres i en pose og ikke løst i containeren.

    Tilmelding til Haveaffald og flisning

    Hvordan tilmelder jeg mig afhentning af Haveaffald?

    Du kan tilmelde dig afhentning af Haveaffald to gange om året.

    Tilmelding foregår på Mit affald eller i i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store), og her kan du også få en oversigt over datoer for afhentning.
    I Perfect Waste kan du få besked om afhentning, så du ikke misser det. 

    Dit haveaffald kan også afleveres på genbrugsstationen. Hvis du transporterer haveaffaldet i sække, skal indholdet tømmes ud af sækkene på genbrugsstationen. 
    Forarbejdet træ, sten, jord, hele stammer og trærødder kan afleveres på genbrugsstationen.

    Læs mere om afhentning af haveaffald.

    Hvordan tilmelder jeg mig flishugning?

    Du kan tilmelde dig flisning to gange om året.

    Tilmelding foregår på Mit affald eller i i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store), og her kan du også få en oversigt over datoer for flisning.

    I Perfect Waste kan du få besked om afhentning, så du ikke misser det. 

    Læs mere om flisordningen.

    Ekstra sække og poser

    Hvordan får jeg flere poser til Madaffald?

    Bor du i villa eller rækkehus, og er du ved at løbe tør for poser til dit madaffald, skal du binde en tom pose om håndtaget på din beholder til Mad- og Restaffald.
    Når din beholder bliver tømt, lægger vi en ny rulle poser til dig. 

    Boligselskaber og grund- og ejerforeninger med fælles materiel skal bestille poser samlet til hele foreningen ved at sende en mail. Husk at oplyse med adresse, hvor poserne skal afleveres, hvis det eksempelvis er et ejendomskontor, fælleshus eller lignende.

    Hvordan får jeg flere poser til Tekstilaffald?

    Mangler du poser til Tekstilaffald, kan de afhentes gratis på Hillerød Forsynings genbrugsstation.
    Du kan også altid aflevere dit Tekstilaffald på genbrugsstationen. Her behøver du ikke bruge poserne til Tekstilaffald, så længe tøjet afleveres i en pose og ikke løst i containeren.

    Andet

    Mit affald og Perfect Waste

    På Mit affald og i app'en Perfect Waste (Google Play / App Store) kan du se, hvornår vi kommer og tømmer dine affaldsbeholdere. Det er også her, du tilmelder dig afhentning af Storskrald, Haveaffald og Farligt affald samt flisning af grene.
    I Perfect Waste kan du tilmelde dig beskeder. Så får du vigtige opdateringer, og vi sender en besked, inden vi henter dit affald, så du aldrig misser en tømning. Læs mere om Perfect Waste her.

    Hvordan skal jeg sortere mit affald?

    I Hillerød Kommune ser vi affald som en ressource. Derfor skal det også være nemt for dig at sortere og bortskaffe affald, så det kan genanvendes til nye produkter i stedet for at gå til forbrænding.

    Du skal sortere dit husstandsaffald i 10 forskellige typer:

    1. Madaffald
    2. Restaffald
    3. Papir
    4. Pap
    5. Plast
    6. Mad- og drikkekartoner
    7. Metal
    8. Glas (i de offentlige kuber)
    9. Tekstilaffald (indsamles som Storskrald - husk tilmelding)
    10. Farligt affald (indsamles ifm. Storskrald - husk tilmelding)

    Guide: Sådan skal du sortere

    Må jeg brænde mit affald?

    Nej, det er ikke tilladt at brænde sit eget affald. 

    Der er dog følgende undtagelser:

    • Afbrænding af haveaffald er tilladt i landzone i perioden 1. december til 1. marts mindst 200 m fra bymæssig bebyggelse
    • Afbrænding af haveaffald er tilladt Sankt Hans Aften (den 23. juni)
    • Afbrænding af rent, tørt træ er tilladt på særligt indrettede bålpladser.

    Afbrænding må ikke være til gene for dine naboer. 

    Haveaffaldet må ikke blandes med andet affald, for eksempel malet, imprægneret eller overfladebehandlet træ. 

    Afbrændingen skal overholde bestemmelserne i Bekendtgørelse nr. 1339 af 10. december 2014 om brandværnsforanstaltninger ved afbrænding af halm, kvas, haveaffald og bål og lignende.

    Kan jeg afmelde mig min affaldsløsning?

    Det er obligatorisk at benytte Hillerød Kommunes dagrenovationsordning.

    I henhold til Hillerød Kommunes regulativ for husholdningsaffald er den eneste grund til at afmelde affaldsordningen nedrivning af huset, eller at der blot er en tom grund, et skur eller en garage. I dette tilfælde kan du afmelde beholderne og derved beholdergebyret, men ikke grundgebyret.

    Læs Hillerød Kommunes regulativ for husholdningsaffald

    Gebyrer for husholdninger

    Hvad dækker grundgebyret?

    • Administration: Dækker omkostninger til administrative opgaver på affaldsområdet, herunder til- og afmeldinger til dagrenovationsafhentning, udarbejdelse af affaldsplan og regulativer, administration af eksisterende ordninger samt igangsættelse af nye tiltag.
    • Glas, Papir, Pap, Plast, Metal og Farligt affald: Dækker indsamling af Glas, Papir, Pap, Plast og Metal i kuber og i beholdere opstillet ved husstande og på offentligt areal samt indsamling af Farligt affald.
    • Storskrald: Dækker indsamling af storskrald fire gange om året for alle private husstande, sommerhuse, kollegier og kolonihaver.
    • Haveaffald og flisning: Dækker indsamling af haveaffald og flisning to gange om året for alle private husstande, sommerhuse, kollegier og kolonihaver.
    • Genbrugsstation: Dækker omkostninger til drift og vedligeholdelse af genbrugsstationen, herunder transport og behandling af affald.

    Hvem er omfattet af grundgebyret?
    Alle husstande registreret i BBR (Bygnings- og Boligregistret) er omfattet af gebyret. Gebyret er fordelt forskelligt afhængig af boligtype.

    Hvornår bliver jeg opkrævet?
    Vi sender opkrævninger af affaldsgebyrer ud én gang om året. Det sker i februar.

    Se priser for affald