Klagevejledning
Hvis du har klaget til dit fjernvarmeselskab, og du ikke er tilfreds med svaret/afgørelsen, som fjernvarmeselskabet træffer, skal du sikre dig, at du som minimum har fjernvarmeselskabets afgørelse på skrift, fx i en e-mail eller i et brev.
Fjernvarmeselskabets afgørelse om ikke at give dig medhold - eller kun vil give dig delvis medhold - kan indbringes som en civilretlig tvist ved Ankenævnet på Energiområdet.
Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.: 41 71 50 00
post@energianke.dk
Du kan læse mere om klagesager på ankenævnets hjemmeside: www.energianke.dk
Klag online
På hjemmesiden www.forbrug.dk kan du indgive en klage online ved at klikke på dette link og herefter vælge ”energi” og følg instruktionen.
Det koster et klagegebyr på 160 kr. at få en sag behandlet. Hvis forbrugeren får medhold i klagen, får forbrugeren gebyret tilbagebetalt.
Der er ingen klagefrist, men du bør dog ikke vente for længe med at sende klagen til Energiankenævnet.
Vær opmærksom på at Energitilsynet og Energiklagenævnet også er klageinstanser for mere generelle spørgsmål på fjernvarmeområdet. Du finder oplysningerne om klagemulighederne på www.energitilsynet.dk og www.ekn.dk.
Love
- Energiforlig 2012 - indgået mellem folketingets partier den 22. marts 2012
- Gældende love og bekendtgørelser om varmeforsyning kan findes hos Energistyrelsen
Bekendtgørelser
- Bekendtgørelse om varmeforsyning
- Bekendtgørelse om måleteknisk kontrol med målere, der anvendes til måling af forbrug af varme i fjernvarmeanlæg
Vejledninger
- Vejledning om bekendtgørelse om målerteknisk kontrol med målere, der anvendes til måling af varme i fjernvarmeanlæg
- Vejledning om varmeenergimålere/fjernvarmemålere. Vejledning om kontrolsystem for målere i drift og for reverifikation af målere