Direktøren fortæller

Kunden skal altid være i centrum.

Hillerød Forsyning er som forsyningsvirksomhed sit samfundsansvar bevidst. Forsyningen spiller en væsentlig – men ofte usynlig – rolle i borgernes hverdag. Vi tager det for givet, at vi i vores del af verden har rent vand i hanerne, varme i radiatorerne, at vores affald bliver hentet foran vores gadedør, og at det spildevand, vi alle producerer, bliver renset forsvarligt, så vi belaster naturen mindst muligt.

Som forsyningsvirksomhed er det vores opgave at sikre, at det sker. Det er vores altoverskyggende samfundsansvar.

Vi har for en del år siden formuleret vores virksomheds værdier. Det var en proces, hvor medarbejderne spillede en central rolle, og det er nok ikke for meget sagt, at det er deres fortjeneste, at vi endte med et værdisæt, der sætter kunden i centrum.

For når vi sætter kunden i centrum, bliver vores samfundsansvar særligt tydeligt for os i dagligdagen.

Peter Underlin, kvadrat
Vi ved, at vi er til for kundernes skyld.
Vi ved, at vi skal sikre os, at vi forsyner dem med de tjenester, de har brug for. Vi ved, at vi skal gøre det på en måde, der påkalder sig mindst muligt opmærksomhed i dagligdagen. Og vi ved, at det skal ske til en fair pris.

Derfor ved vi også, at specielt det med mindst mulig opmærksomhed er svært at leve op til, når vi – som i 2022 – skal være med til at løse nogle særligt store opgaver på samfundets vegne.

Her tænker vi først og fremmest på vores forpligtelse til at bidrage til udarbejdelsen af en kommunal varmeplan, der skal sikre bæredygtig fjernvarme til flest mulig hillerødborgere. Og på vores forpligtelse til at komme det sidste stykke hen over målstregen med opfyldelsen af den nationale affaldsplan om sortering i 10 forskellige affaldstyper i alle husstande.

Vi levede op til vores forpligtelse – på begge dele.

Helt sikkert til manges tilfredshed. Og lige så sikkert er der også nogle, der ikke vil være helt så tilfredse.

Nogle bliver helt sikkert glade, fordi de relativt enkelt kan blive koblet på fjernvarmenettet og dermed blive en del af den kollektive varme, der år for år bliver mere og mere grøn og bæredygtig.

Men der vil for eksempel være områder i Hillerød Kommune, vi ikke kommer til at kunne tilbyde fjernvarme inden for en overskuelig fremtid. Og der vil også være kunder, der synes, at prisen for at blive tilsluttet fjernvarmen, bliver for høj. Så selvom samfundsøkonomien, brugerøkonomien og selskabsøkonomien i fjernvarmeudrulningen altid skal være positiv, og fjernvarmen dermed ikke må blive dyrere end alternativerne, ender vi helt sikkert med at skuffe nogle borgere.

Det samme gælder affaldssorteringen. Fordi vi her i Hillerød Kommune har affaldssorteret i cirka ni år, har kunderne også vænnet sig at gøre tingene på en bestemt måde. Derfor skaber det naturligvis opmærksomhed, når vi i forbindelse med implementering af de sidste to affaldsfraktioner laver om på beholdersammensætningen.

Nogle bliver glade for den nye løsning. Ikke mindst fordi alle kunder i parcelhuse fremover kan nøjes med fire affaldsbeholdere i indkørslen. Men andre bliver skuffede, fordi den nye ordning ved første øjekast ikke synes at leve op til lige akkurat deres behov.

Men bare rolig. Vi har faktisk ret godt styr på, hvor meget de enkelte affaldsbeholdere gennemsnitligt bliver fyldt. Og hvis man har et behov, der afviger fra gennemsnittet, så finder vi en løsning på udfordringen sammen med kunden.

For man kan ikke sætte kunden i centrum, hvis man ikke forstår kundens ønsker.

Derfor bruger vi også en del tid på at lytte til kunderne, og vi har lovet os selv, at vi skal lære vores kunder endnu bedre at kende.

Vi lancerede i løbet af 2022 en ny, brugervenlig hjemmeside. Den sætter kunden i centrum på en helt anden måde end den gamle. Vi er også blevet langt mere kundeorienterede i vores kommunikation, og for eksempel fik vi gennem en strategisk indsats i løbet af 2022 en langt tættere og mere konstruktiv dialog med vores kunder på Facebook.

Som led i arbejdet med varmeplanen indledte vi i slutningen af 2002 og begyndelsen af 2023 også en langt tættere dialog med vores varmekunder. Det mundede ud i en række borgermøder i begyndelsen af året. De møder lærte vi meget af. Og forhåbentlig blev kunderne også klogere af at tale direkte med os.

Det arbejde kommer vi til at fortsætte i den kommende tid, for målet er, at det skal være endnu nemmere at være kunde hos Hillerød Forsyning.

Med venlig hilsen
Peter Underlin, konstitueret adm. direktør