Koncern - Tabel, noter og regnskab

Hillerød Forsyning måler på en række forhold, der ikke relaterer sig direkte til én af de fire forsyningsarter, men derimod til bl.a. forbrugerforhold og HR, f.eks. sociale forhold, menneskerettigheder og kønsfordeling. Disse forhold behandles samlet under Hillerød Forsyning koncernen.

Tabel med målepunkter for Hillerød Forsyning koncernen

Hillerød Forsyning koncernen

2022

2021

2020

Sociale forhold og medarbejderforhold      
Antal medarbejdere 179 159 153
Antal årsværk (FTE) 169,62 151,2 144,01
Gennemsnitligt antal medarbejdere 161  148 140
Sygefravær og barn syg 4,50 % 2,87 % 2,50 %
Arbejdsulykker 11 10 6
Mobning/krænkende adfærd N/A N/A N/A
Antal elever og lærlinge 1 2 2
Praktikanter 6 6 9
Pensionister 7 6 7
Kønsfordeling i ledelsen      
Kønsfordeling blandt bestyrelsen i Holding (m/k) 9/2 7/2 8/1
Kønsfordeling blandt ledelsen (m/k) 2/0 2/1 5/0
Whistleblower      
Antal indberetninger til forsyningens whistleblowerordning 0 0 0
Kundeservice      
Antal modtagne opkald 15.193 14.166 11.698
Gns. ventetid opkald (sekunder) 58 30 20
Antal modtagne e-mails 16.248 17.463 19.884
Gns. ventetid e-mails (timer:min:sek) 43:16:16 28:20:38 N/A
Kundetilfredshed (NPS-skala fra -100 til +100) 65 69 N/A
Kommunikation      
Kvaliteten af medieomtale (PR-score fra -100 til +100) 26 -20 N/A
Antal følgere på LinkedIn 1.669 1.165 N/A
Interaktioner på LinkedIn 4.151 N/A N/A
Antal følgere på Facebook 2.860 2.586 N/A
Interaktioner på Facebook 4.841 N/A N/A
Formidling      
Antal klassebesøg totalt 89 51 106

Kommentarer til tabellen

  • Antallet af rundvisninger, som Hillerød Forsynings Formidlings- og Skoletjeneste har gennemført fra 2020 til 2022, har været præget af flere nedlukninger som følge af Corona-pandemien. Besøgstallene er derfor ikke direkte sammenlignelige fra år til år.
  • Da Hillerød Forsyning ønsker en åben virksomhedskultur, hvor alle kan stå frem og indberette mistanke om uregelmæssigheder eller ulovligheder vedrørende forsyningens medarbejdere, ledelse og bestyrelse, blev en whistleblower-ordning implementeret i 2021. Ordningen skal sikre, at både interne og relevante eksterne interessenter anonymt kan gøre opmærksom på forhold, der kan være uetiske, ulovlige eller i strid med interne politikker. 
  • Det er Hillerød Forsynings mål, at der skal være en ligelig fordeling mellem kønnene i selskabernes bestyrelser. Der er syv gennemgående bestyrelsesmedlemmer i alle koncernens bestyrelser. De er alle udpeget af Hillerød Byråd og vælges på generalforsamlingen. Derudover vælges to forbrugervalgte repræsentanter til Hillerød Vand A/S og Hillerød Spildevand A/S. Disse vælges af de to selskabers kunder. Endelig vælges til Hillerød Forsyning Holding A/S og Hillerød Service A/S fire medarbejderrepræsentanter, som vælges af koncernens medarbejdere. Selskabet har derfor ingen reel indflydelse på bestyrelsernes sammensætning.
  • Kundetilfredsheden måles med metoden NPS (Net Promoter Score), som måler kundens loyalitet på en skala fra -100 til +100. Som udgangspunkt er en score over 0 fint, da det betyder, at virksomheden har flere loyale end illoyale kunder. En score over 20 betegnes som god. NPS over 50 er fremragende, og over 80 betegnes som ekstraordinært.
  • Kvaliteten af pressedækningen bliver målt af Infomedia, der vurderer alle presseklip, der omhandler forsyningen. Alle artikler bliver vurderet på en skala fra -100 (stærkt negativ) til +100 (stærkt positiv).
  • "Interaktioner" på LinkedIn og Facebook er defineret som reaktioner, kommentarer og delinger.

Regnskab for Hillerød Forsyning koncernen

Vist i tkr.

2022

2021

2020

Omsætning 592.899 533.813 430.649
Omkostninger 500.284 400.390 297.961
Andre driftsindtægter 1.120 1.160 1.243
EBITDA 93.735 134.583 133.931
Afskrivninger 113.787 111.428 108.481
EBIT -20.052 23.155 25.450
Årets regulering af over- eller underdækning mv. 18.708 1.219 -15.900
Investering i materielle anlægsaktiver 173.145 131.484 117.508

Forklaring på ændring 2021 - 2022

  • Omsætning: El-salg i Kraftvarme er steget i kraft af stigende priser. Der har været prisstigninger på de fleste forsyningsarter, hvor især varme har været væsentlig.
  • Omkostninger: Brændselspriserne er steget væsentligt i 2022, hvilket slår igennem på alle forsyningsarter.

Ordforklaringer

  • EBITDA: Resultat før renter og afskrivninger renset for Årets regulering af over- eller underdækning mv.
  • EBIT: Resultat før renter og skat renset for Årets regulering af over- eller underdækning mv.
  • Årets regulering af over- eller underdækning mv.: Årets regulering i forhold til de regulatoriske regler, som taksterne fastsættes ud fra.