Love og regler for spildevand

Her finder du en oversigt over regler og bekendtgørelser på spildevandsområdet, og du kan se dine muligheder for at indgive en klage.

Betalingsvedtægt

Hillerød Byråd vedtog i sommeren 2016 ”Betalingsvedtægt for Hillerød Spildevand A/S”, som trådte i kraft den 1. september 2016. Derfor er tidligere gældende regler ophævet. Tilslutning til og afledning af spildevand sker altså på baggrund af de vilkår, som du kan læse i den gældende betalingsoversigt. 

Betaling af tidligere pålignende, men endnu ikke betalte bidrag og afgifter, skal ske i overensstemmelse med de tidligere bestemmelser.


Har du behov for at klage?

Hvis du gerne vil klage, kan du indbringe din klage for Forbrugerklagenævnet. De kan behandle klager fra forbrugere over Hillerød Vands afgørelser, herunder om overholdelse af regulativets bestemmelser, hvorvidt opkrævning af takster m.v. sker i overensstemmelse med regulativet, forældelse af fordringer, konsekvensen af fejl på en vandmåler samt fortolkning af takstbladets overensstemmelse med regulativet.

Forbrugere kan indbringe klager vedrørende tvister med Hillerød Vand for:

Center for klageløsning og Forbrugerklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk

Denne klageadgang er fastsat i forbrugerklagelovens kapitel 5 om mediation. Hvis du ønsker at indbringe en klage, koster det 100 kr., som ikke tilbagebetales. Er der ikke fundet en mindelig løsning ved mediation, kan der klages til Forbrugerklagenævnet. Her skal du betale 400 kroner, som betales tilbage, hvis du får medhold.

Erhvervs- og Vækstministeren kan fastsætte beløbsmæssige over- og undergrænser m.v. for størrelsen på det omtvistede beløb, som betingelse for indbringelse af klager.

Læs nærmere om Nævnenes Hus